mandag 21. desember 2009

Ting 23: Oppsummering

Starten på kurset var helt grusom, det ble mye "fomling i blinde" for min del. Begrepene og verktøyene var ukjente, og jeg brukte mye tid på prøving og feiling. Av og til følte jeg at jeg ville gi opp. I ettertid tenker jeg at jeg har kanskje hatt godt av all fomlinga, ting sitter gjerne litt bedre når en har brukt tid på å tilegne seg lærdom. Problemet har jo vært å få satt av tid til å jobbe med kurset. Men, jeg har hatt mer enn en "a-ha" opplevelse underveis. Tror kanskje ikke alle "tingene" er like aktuelle, men det er uansett ikke bortkastet å ha vært borti de. - Noen favoritter har en jo, som f.eks.: Bilder og tagger. Jeg har ansvaret for utstillinger og plakater på biblioteket, og da får jeg god bruk for denne "tingen". Liker spesielt godt Flickr.
Ellers synes jeg Wiki kan være grei å bruke på biblioteket, tenker da spesielt som et arbeidsredskap for interne rutiner.
Podkasting er en annen favoritt. Kjekt å få favorittprogrammet tisendt som datafiler ved hjelp av RSS. En er ikke avhengig verken av IPod eller MP3 spiller, det er nok med PC. - Dette er kjekt både privat og i jobbsammenheng. Linker til forskjellige bok- og bibliotekpodcaster kan brukes i en evt. bibliotekblogg.
En annen favoritt-ting er Organisere bøkene. Her kan du dele bokgleder med andre, mange nyttige boktips!
Origo er også et kjekt nettsted. Her har biblioteket anledning til å publisere aktuelle tema, opplyse om hva som skjer på biblioteket m.m.

1 kommentar:

  1. Veldig kjekt å høre at utviklingen har gått fra oppgitthet og frustrasjon til aha-opplevelser og entusiasme!
    Det var nettopp slike opplevelser vi håpet på da vi satte i gang kurset.

    Hilsen Heidi

    SvarSlett